Rabu, 24 Jun 2009

Perancis haram purdah

Inilah demokrasi ala barat. Hanya baik dari sudut pandangan kebaratan tanpa mempedulikan ajaran agama. sememangnya barat menganut fahaman sekular dan inginkan orang lain menganut fahaman ini kerana bagi mereka inilah kemajuan. kita sebagai orang Islam tidak seharusnya memperiakan keputusan yang dibuat oleh kerajaan Perancis ini kerana bagi saya ia sudah melanggar hak asasi. orang nk pakai purdah biaq p la.. dop kecoh pasai apa.


Bukan jer kat Perancis berlaku perkara mcm nie. kat Malaysia sendiri pun berlaku. klau kita masih ingt seorang wanita ditegah untuk bertudung semasa bekerja di sebuah hotel di Kuala Lumpur. Lantas die membuat laporan kepada Pemuda UMNO Malaysia (eh.. kenapa xbuat laporan kepada puteri UMNO ek.pelik tol..hehe). itu satu kes yang dilaporkan. sebenarnya banyak kes seperti ini yg berlaku di Malaysia yg kononnya sebuah negara Islam.


Apa nak jadi..



PARIS 23 Jun - Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy semalam mengisytiharkan purdah yang dipakai oleh wanita Islam sebagai pakaian yang tidak diingini di negara ini.
Beliau mengecap pakaian yang menyelubungi seluruh badan wanita Islam itu, sebagai simbol tunduk, yang menghalang identiti wanita serta menjadikan mereka sebagai 'tahanan di sebalik tabir'.



Namun, di sebalik kata-kata tegas itu semalam, terdapat juga pengakuan bahawa prinsip asimilasi etnik negara ini yang menuntut pendatang menyingkirkan tradisi mereka dan menyesuaikan diri dengan budaya Perancis - menemui kegagalan kerana tidak memberi peluang saksama kepada pendatang dan anak-anak mereka yang lahir di negara ini.
Dalam ucapan kepada ahli Parlimen di Versailles, Sarkozy menyifatkan pakaian purdah yang lebih dikenali sebagai burka di kalangan etnik Arab sebagai bercanggah dengan nilai-nilai hidup masyarakat Perancis.



Kenyataan Sarkozy menentang burka itu adalah yang paling keras pernah disuarakan oleh seorang pemimpin Eropah ketika beberapa pemimpin Barat sedang berusaha untuk meredakan ketegangan dengan dunia Islam.



Perancis mempunyai penduduk Islam paling ramai di Eropah dengan jumlah dianggarkan 5 juta orang.



Sebilangan kecil wanita Islam Perancis memakai burka seperti wanita Islam di Afghanistan dan niqab yang menyelubungi seluruh badan kecuali mata.



Pengkritik khuatir isu pakaian yang menutup seluruh tubuh itu yang setakat ini hanya membabitkan minoriti kecil penduduk Islam Perancis boleh meningkatkan diskriminasi terhadap seluruh umat Islam di negara ini.



Pengarah masjid terbesar di Paris, Dalil Boubakeur berkata, kenyataan Sarkozy yang menolak burka itu mencerminkan budaya Perancis tetapi beliau menghadapi risiko memarakkan ketegangan dengan penduduk Islam. - AFP

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.