Selasa, 23 Jun 2009

Cina India pun masuk Usrah.. Kita bila lagi.. xdak makna berjuang tp xde tarbiyah


Oleh Misbahul Munir Masduki


Penyokong-penyokong PAS dari kalangan bukan Islam turut serta dalam program Usrah Mingguan PAS Kawasan Bagan Datoh yang diadakan di markaz PAS Kawasan Selekoh baru-baru ini. Jarang-jarang sekali, dalam program dalaman PAS yang bebentuk pengisian dalaman dihadiri oleh orang-orang bukan Islam.


Tetapi di Bagan Datoh, markaz PAS yang dijadikan pusat kegiatan parti termasuk Usrah Mingguan turut juga dihadiri oleh penyokong-penyokong PAS dari kalangan Cina dan India.


Biasanya program usrah bermula dengan solat berjamaah, bacaan ma'athurat, pembentangan teks usrah menggunakan buku-buku tertentu atau kertas-kertas kerja tertentu, dibentang oleh naqib dan diperbincangkan, mengulas isu-isu semasa dan membincangkan program-program semasa. Ia dihadiri oleh pimpinan dan ahli-ahli PAS.


Kali ini, penyokong PAS dari masyarakat Cina dan India turut hadir, mereka duduk bersila, mendengar kupasan-kupasan ayat-ayat al Quran dan Hadis oleh YDP Kawasan Bagan Datoh yang memimpin usrah pada malam itu. YDP menggubah sedikit pendekatan agar ia lebih kepada bentuk dakwah. Mereka mendengar dengan penuh minat.


Dalam usrah tersebut, persoalan Kerajaan Perpaduan turut disentuh kerana ramai yang ingin mengetahuinya. Alhamdulillah penjelasan yang diberikan oleh YDP melegakan semua yang hadir termasuk penyokong-penyokong PAS dari masyarakat Cina dan India. Mereka berpuas hati dengan penjelasan tersebut.


Program Usrah Mingguan PAS yang dihadiri oleh bukan Islam turut dilaporkan oleh wartawan Sinar Harian dalam keluaran hari Jumaat semalam. Kebetulan beliau yang juga penyokong PAS hadir dalam program Usrah tersebut. Mereka cukup tertarik dengan program usrah dan pengisiannya malam itu, dan mereka berhasrat ingin mengikuti setiap kali ada usrah.


Ini adalah satu perkembangan yang baik, mudah-mudahan dengan penyertaan mereka dalam usrah PAS, bukan sahaja semangat untuk bersama PAS bertambah kuat, bahkan semuga mereka akan mendapat hidayah untuk beriman dengan aqqedah kita. Insya Allah.


Cuba baca komen daripada pengunjung blog idhamlim


ahmadz berkata...
Tu belum lagi Islam memerentah Malaysia,orang Cina dan India yang belum Islam cuba mendekati diri mereka dengan kesymukan Islam.


Apa kiranya selepas Malaysia merdeka UMNO melaksanakan perlembagaan Islam,mungkin hari ini kita dapat lihat berduyun-duyun bukan Islam memeluk Islam,tapi pakan daya pemimpin UMNO dari dulu kini dan selamanya tidak berjiwa Islam dan tidak ada pucuk pimpinanya yang benar-benar beriman dan bertaqwa kepada Allah,bahkan mereka takut apabila desebut untuk melaksanakan undang-undang Islam walaupun untuk pengikut Islam sahaja.Juga menakut-nakutkan bukan Islam dari memahami dan mendekati Islam.


Pemimpin UMNO termasuk mereka-mereka berkelulusan Agama Mesir dan sebagainya tidak melaksanakan perentah Allah dalam Surah Taubat ayat 6 berrmaksud 'dan sekiranya ada orang musyrik minta perlidungan (bersekongkol atau berada di kalangan kamu) berilah perlindungan sehingga mereka 'musyrik' mendengar kalam Allah (al-Quran).........kerana mereka adalah kaum yang tidak mengerti.


Mereka,pemimpin UMNO dan pengikutnya juga tidak menghayati Firman Allah bermaksud , Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah,Allah akan bukakan kepadanya jalan keluar dan memberikan rezeqi yang tidak diduga.


Ayat di atas hanya menjadi perhiasan dinding di pejabat atau di rumah sahaja tanpa melaksana dan menghayatinya.


Tanpa Nama berkata...
teman berusrah juga.. tapi yang ni dah lebih advanced..! teman makin semangat nih!


Tanpa Nama berkata...
tak pernah terpikir akan ada org bukan islam dengar usrah.Tahniah! teruskan berdakwah


kita tak boleh mengharapkan umno sbb bini masing2 pun ramai yang pala gondol, siap bersentuh pipi dgn jantan lain. Orang bukan islam tengok dia org pun takde beza gaya hidup dgn mereka.


member pencen keramat berkata...
Tahniah kepada PAS kawsan Bagan Dato'Saya mengharap sangat semuga pada PRU ke 13 nanti dapat tua-puan kuburkan UMNO disana. TQ

2 Cetusan minda:

merah_humaira'86 24 Jun 2009 1:03 PTG  

Subhanallah..hebatnya orang sana berdakwah..sampai non-muslim pun boleh berusrah..inilah dia, PAS bukan sekadar organisasi yang bergerak untuk siasah semata2..tetapi tarbiyah dan dakwah..teruskan penulisan nta..

مَعهَدين الُمعلمْ 24 Jun 2009 3:00 PTG  

syukran..
begitu berjaya pergerkn di Bagan Datoh klau leh tarik non muslim..
kita pn kne kerja kers juga

  ©Template by Dicas Blogger.