Jumaat, 7 November 2008

Sains dan Islam....perkaitan yang tidak pernah putus.Maha suci Allah

Perjalana balik dari Markas Palapes UPSI setelah ‘menyetelkan’ beberapa hal. Perut terasa lapar. Selepas solat subuh pagi tadi aku memotong rambt untuk ke markas. Tidak sempat untuk menjamah makanan. Kalau rambut tidak dipotong aku plak nanti yang akan kena potong. Hehehehe… itulah lumrah menjadi seorang Pegawai Kadet. Perjalanan balik ke KHAR aku singgah sembentar di restoren Rahim Corner. Inilah pertama kali singgah makan di kedai Rahim. Kusangkakan pemiliknya adalah melayu rupa2nya seorang India Muslim.

Pekena the O ais dan nasi lemak. Memang santapan kegemaran aku diwaktu pagi. Duduk bersembang dengan kawan aku dalam 5 minit dari jauh datang seorang pemuda. Kawan aku tersenyum dan melambai tangan kepada pemuda tersebut.”mungkin nie kawan die kot”benak hati aku.

“Assalamualakium Ustaz” kawan aku memberi salam kepada pemuda tadi. Rupa-rupanya pemuda tadi adalah seorang tenaga pengajar di Uniersiti pendidikan Sultan Idris. Nama beliau ialah Ustaz Mat Nor mengajar Feqah untuk pelaj-pelajar pendidikan Islam.

Sambil makan dan minum kami bersembang banyak perkara bersama Ustaz Mat. Lepasan Jordan dan mendapat Master di Universiti Malaya. Pernah menjadi tutor di Universiti Melaya sehabis pengajiannya di Jordan. Sekarang baru masuk setahun mengajar di UPSI. Perbualan menjadi lebih rancak lagi bila aku mengetahui dia adalah bekas pelajar Maahad Muhammadi Lelaki. Sekolah aku dahulu sewaktu berada di tingkatan 4 dan lima. Bermula dengan sejarah penubuhan kelas sains di sekolah Maahad Muhammadi perbualan kami bersama Ustaz mat masuk kepada kaitan antara Sains dan Islam. Walaupun Ustaz Mat bukan pelajar aliran Sains tetapi dia dapat menceritakan mengenai sains(waktu tu kami dop bincang pasal perkembangan manusia bermula percantuman Sperma dan Ovum) dengan menarik sekali. Beliau menceritakan mengenai roh dan pendapat-pendapat Ulama mengenai bila ruh dimasukkan kedalam jasad manusia. Kagum aku dengan kebolehan ustaz Mat. Jadi sekarang andaian orang-orang agama tidak minat sains dan menolak sains tertolak sama sekali. Aku penah berkongsi ilmu dengan segelintir manusia yang menolak golongan agama menjadi pemimpin kerana dakwanya golongan agama tahu menghukum dan tidak arif pasal sains. Tetapi dengan kebolehan yang Ustaz mat ada meyakinkan aku bahawa golongan agama sekarang memang mempunyai pemikiran yang betul-betul terbuka dan cakna tentang Global.

Ustaz Mat menasihatkan aku walaupun aku tidak belajar dalam bidang agama agar sentiasa berfikrah dengan fikrah Islam dan cuba kaitkan Islam dan Sains dalam kehidupan. Katanya banyak ayat-ayat di dalam Al-Quran menceritakan pasal Sains. Ilmu ini sememangnya ilmu kita tetapi dek kealpaan orang-orang Islam ilmu ini seolah-olah datang daripada barat.

Perbualan kami berakhir setelah masing-masing ada hal lain. Aku dan Asyraf menerskan perjalanan untuk pulang ke KHAR dan Ustaz Mat ada urusannya di pejabat. Ukhuwah yang terbina secara tidak sengaja pada hari ini akan selalu membuatkan aku percaya dengan hati yang penuh yakin bahawa Islam itu indah kalau kita betul-betul menghayatinya.

4 Cetusan minda:

Tanpa Nama,  7 November 2008 pada 4:46 PTG  

ape yg akhi citer la...

MUHAMAD AZHAR BIN IBRAHIM YACOB 9 November 2008 pada 3:25 PG  

http://adiwidget.blogspot.com/
lawat link ni ye akhi pastu copy paste kat HTML

  ©Template by Dicas Blogger.