Selasa, 4 November 2008

Isu posting cuba dimainkan kembali..LAPOK

isu posting adalah isu lapok yang cuba dimainkan


“Macam dah kalut jer UPSI skang nie.Tengok kat blog upsikini tu.macam2.”roommate aku meluahkan kekesalan..”jap..jap..aku nak check jap..huhuhu…”

Beberapa minit aku luangkan masa aku untuk membaca komen2 oleh pengunjung upsikini. Pada bahagian chatbox penuh dengan kritikan2, idea2, lontaran2 baru, dan ugutan juga ada. Aku cuba menyelami seketika luahan2 komen oleh pelajar2 UPSI yang bakal bergelar guru nanti.

Sedikit bangga dihati aku bila aku menyedari pemikiran pelajar upsi semakin melonjak selepas pilihanraya kampus. Pemikiran politik yang dapat memberi sumbangan besar untuk pembangunan Negara.

Aku turut sama terjebak untuk memberi komen bagi mempertahankan pemimpin2 aku yang dikata nista. Makin lama ruangan upsikini makin kalut dengan komen yang pedas. Ape yang aku dapat kesan melalui gaya penulisan dan nick name orang daripada HEP pn turut serta dalam memberi komen dan kritikan.

Hri nie selepas balik daripada ezam aku mengintai-intai sejenak kat laman upsikini. Timbul satu isu yang dibawa oleh sorg hamba Allah yang bernama MUZAMIL kat ruangan chatbox yang mengatakan HEP akan memastikan semua penyokong2 Pro-Kebajikan tidak akan dipostingkan..

Aku tergelak besar bila membaca komen tersebut. Aku mula membayangkan perwatakan si pemberi komen sebagai seorang yang tidak percayan dengan Iradat Allah Taala. Aku mengelarkan diri aku sebagai Zul di dalam chatbox itu cuba membalas senjata posting yang cuba digunakan untuk menakut2kan pelajar UPSI. Memang ini adalah senjata ampuh ataupun senjata tradisi yang digunakan oleh Pro-Aspirasi dan pihak HEP untuk menakutkan pelajar UPSI daripada bersama dengan pakatan Kebajikan.

Suka aku tekankan disini criteria-kriteria yang perlua ada kepada seseorang pelajar untuk posting ialah mempunyai pointer yang baik. Belajar la kat mane2 dunia sekarang pun kalau pointer kita tu teruk manela orang nak bagi posting. Komen oleh x-upsi cukup mencuit hati apabila dibaca oleh orang yang mempunyai pemikiran seperti aku katanya dulu UPSI melalui zaman gelap iaitu pada 4 tahun lepas iaitu semasa upsi dipegang oleh pembangkang. Ini adalah satu ugutan murahan yang digunakan untuk memburuk-burukkan pakatan Kebajikan sekarang.

Soal posting tidak ditentukan oleh UPSI. Tugas kita sebagai pelajar UPSI ialah mendapatkan pointer sebaik mungkin untuk dipostingkan. Posting ditentukan oleh KPM setelah melalui penilaian dari sudut akademik dan juga kokurikulum. Pihak kementerian sendiri juga telah mengatakan janji untuk tidak mencampuri dalam urusan pilihanraya kampus. Pendirian kementerian tidak harus dipermainkan lagi oleh orang yang mempunyai pandangan politik murahan. Dalam ucapan penggulungan bagi perbahasan Bajet 2009 Parlimen Kedua Belas Penggal Pertama Mesyuarat Ketiga Dewan Rakyat hari ini, Dato' Seri Mohamad Khaled Nordin menyentuh hal yang sedang hangat dibincangkan oleh sebahagian kelompok mahasiswa sejak akhir-akhir ini.

"Kementerian bersetuju agar tiada campur tangan politik di dalam universiti sama ada daripada parti pembangkang ataupun pihak kerajaan," katanya kepada sidang dewan.

Tegasnya, pihak KPT juga menyerahkan kepada pentadbiran Institusi Pengajian Tinggi (IPT) masing-masing untuk menentukan tarikh PRK serta kaedah pelaksanaannya.

"Naib Canselor berkuasa untuk membuat pertimbangan yang sewajarnya tanpa campurtangan Kementerian bagi menentukan urusan pembelajaran para pelajar dan menggunakan kaedah pemilihan (PRK) yang bersesuaian dan adil kepada semua," ujarnya. Jadi isu coleh posting tidak boleh posting tu bukan kerja ASPIRASI dan bukan juga kerja HEP. Sememangnya kalau kita mempunyai result yang baik kita akan dipostingkan. InsyaAllah….

Aku ingin mengajak kawan-kawan sekalian supaya percayalah kepada kuasa Allah Taala. Allah Taala yang bersifat dengan sifat yang baik, dengan iradat dan kudratnya maka soal rezeki berada ditangannya. Siapa yang berani jamin kalau die menyokong Aspirasi dia akan mendapat rezeki melimpah ruah? Tiada orang yang berani kan??

Bila Allah Taala kata JADI maka JADILAH..Semua ini telah ditegaskan didalam Al-Quran. Kita sebagai seorang Islam wajib percaya dengan ketentuan Ilahi. Kemenangan kerusi oleh Pro-Kebajikan itupun atas kehendaknya. Segala yang terjadi di dunia ini adalah atas aturan dan kemahuan Allah Taala.

Ayuh kawan2 seperjuangan..

Jangan kita takut dengan ugutan2 yang bersifat sampah dan tidak berpijak pada bumi yang nyata ini. Kalau kita yakin dengan kuasa Allah kita teruskan perjuangan kita. Kemenangan yang nyata ialah kemenangan diakhirat...

Takbirrr.....Allahuakhbar

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.