Jumaat, 21 November 2008

Isi masa cuti dengan aktiviti-aktiviti yang bermanfaat

Sempena cuti ini ingat-ingatlah kat batu nesan nie..Ade juga pekdahnya
Salam mesra salam sayang salam iman. Selamat bercuti aku ucapkan kepada semua kawan2 seperjuangan dan juga kawan2 yang tidak ‘seperjuangan’ dengan aku. Hari nie tanggal 21/11/2008 maka tamatlah semua ujian bagi semua peringkat pelajar untuk pelajar-pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris. Maka selepas ini dengan senang hatinya korang semua membungkus tanpa melipat pakaian korang utk balik kg( nk menggambarkan terlalu nk balik kg smpai xsempat nk lipat).hehehe…

Bagi pelajar-pelajar yang mengambil ko-kurikulom PALAPES dan SUKSIS pula aku mengucapkan selamat menjalani latihan. Korg xpayaha berangan2 nk balik kg awal. Teruskan perjuangan korg menuntut ilmu pertahanan untuk mempertahankan keamanan Negara. Itu adalah kerja yang sungguh mulia untuk kita semua. Kepada Pasukan PALAPES UPSI baki masa yang ada selama 3 hari sebelum latihan nie bangkitkan semangat korg untuk menjalani latihan. Tengok movie2 perang agar semangat untuk menjalani latihan tu melonjak. Aku tahu latihan kali nie pastinya teruk ditambah lagi ura-ura mengatakan En. Salim dan Staf2 jurulatih ingin mengubah ‘channel’ latihan kali nie..(uuu…kecut perut den mendengarnya. Jgn die mandikan ngan air taik din sudhler..)

Yang berada dikampung sekarang selamat bermesra dengan keluarga. Ambil kesempatan bersama keluarga untuk membina silaturrahim yang utuh agar hubungan itu menjadi benteng yang kukuh dalam menempuh arus gelombang hidup yang semakin mencabar. Suka juga aku tekankan disini agar masa cuti ini kita isikan dengan progrem2 yang dapat menambahkan ilmu agama. Cadangan aku bagi korang semua pegila menjenguk-jenguk tok-tok guru di pondok2 untuk menyedok sedikit sebanyak ilmu-ilmu agama. Ini penting agar menjadi pelindung dan pemandu korang dalam menempuh cabaran globalisasi. Tanpa ilmu agama korang akan merana bukan sahaja di dunia malah di akhriat.

Buku-buku agama haruslah dimanfaatkan dengan semaksima mungkin. Belek rak-rak buku di rumah anda pastinya akan ketemui buku-buku agama kepunyaan parent anda ataupun buku anda sendiri yang anda beli tapi xsempat nk baca dek kesibukan selama ini untuk mengkaji buku akademik. Kajilah ia seikhlas mungkin dan ambil manfaat daripadanya agar boleh menjadi satu amalan yang sempurna dalam mencari keredhaan Allah Taala. Kerana ilmu amalan akan dating. Kalau tiada ilmu mana mungkin untuk kita beramal dengan sempurna.

Jadikan masjid-masjid dan surau-surau sebagai port tetap korag sehari-hari. Kunjungilah ia sebagaimana korg semua berminat untuk mneghadiri konsert-konsert yg selalu diajurkan di merata tempat. Tidak kira jauh atau dekat memang korang bersemangat untuk hadir ke konsert-konsert. Apa kata kalau semangat itu korang alihkan kepada semangat untuk menuju ke masjid dan surau-surau. Pasti akan menimblkan perasaan hati yang aneh lagi damai. Aneh sebab xbiasa rase. Betol x??hehehe…

Akhir kata aku sekali lagi ingin mengucapkan selamat bercuti kepada seluruh warga IPTA dan IPTS seluruh Negara. Semoga ceria selalu di dalam iman yang mantap.

Salam…

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.