Jumaat, 1 Januari 2010

Harga gula naik 20sen sekilo

PUTRAJAYA 31 Dis. – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengumumkan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen kepada RM1.65 sekilogram di Semenanjung, serta RM1.75 sekilogram di Sabah dan Sarawak berkuat kuasa 12 tengah malam ini.



Kementerian itu pada masa sama menarik balik subsidi ke atas harga roti putih yang sebelum ini dikategorikan sebagai barang kawalan.


Ketua Setiausahanya, Datuk Mohd. Zain Mohd. Dom berkata, kenaikan harga gula tidak dapat dielakkan berikutan kenaikan harga gula mentah dunia terutama sejak Ogos lalu.


Beliau berkata, kerajaan bagaimanapun masih menanggung kos subsidi gula yang besar sebanyak RM1.008 bilion walaupun selepas harga gula dinaikkan sebanyak 20 sen.


“Berdasarkan anggaran penggunaan gula dalam negara pada 2010 sebanyak 1.26 juta tan metrik, tanggungan subsidi gula oleh kerajaan akan meningkat kepada RM1.26 bilion pada 2010 berbanding RM720 juta pada 2009 jika harga gula dikekalkan.


“Mengambil kira senario ekonomi pada masa ini, kerajaan bersetuju untuk mengekalkan pemberian subsidi gula dengan hanya menaikkan harga gula sebanyak 20 sen,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.


Beliau berkata, walaupun harga gula di Malaysia dinaikkan tetapi ia masih rendah jika dibandingkan dengan negara lain di rantau Asia Tenggara.


“Harga baru gula di Semenanjung ialah RM1.65 sekilogram berbanding Thailand (RM2.50), Singapura (RM3.05), Indonesia (RM3.40) dan Filipina (RM3.62),” katanya.


Mohd. Zain menegaskan, kenaikan harga gula sebanyak 20 sen hanya akan membawa kesan kenaikan harga yang minimum ke atas produk berasaskan gula termasuk makanan dan minuman.


“Kenaikan tertinggi melibatkan krimer pekat manis seberat 505 gram dengan anggaran kandungan gula 228 gram, kosnya cuma naik 4.6 sen sahaja atau kurang daripada 5 sen.


“Secawan teh tarik dengan anggaran gula 40 gram hanya akan mengalami kesan kenaikan 0.8 sen, iaitu kurang daripada 1 sen,” katanya.


Mengenai roti putih pula, beliau berkata, barangan makanan tersebut akan ditarik keluar daripada skim kawalan harga juga mulai 1 Januari ini.


“Roti putih dikawal pada 2009 dan diberi subsidi supaya harganya berada di tahap tertentu, kerajaan bagaimanapun tidak beri subsidi lagi mulai 2010.


“Peniaga (roti) tidak boleh naik harga roti putih pada malam ini tetapi boleh naik selepas 1 Januari berdasarkan pertimbangan mereka dan keadaan pasaran,” katanya.


sumber


harga gula naik hari ini..

Seperti biasa apabila harga barang naik kerajaan akan membuat perbandingan dengan negara-negara jiran kita. apabila dibuat perbandingan harga gula dinegara kita masih murah harganya.

Hebat sungguh...


0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.