Selasa, 25 Ogos 2009

Puasa dan diriku...

Begitu gembira bila hendak berbuka puasa bersama kawan-kawan :)

Alhamdulillah sykukr pada Allah Taala kerana masih lagi memberikan kesempatan dipanjangkan nafas dibiarkan jantung dan nadi masih berdenyut lantas aku masih berada dalam bulan Ramadhan yang mulia ini.


Setahun demi tahun kita melalui Ramadhan yang kini baru aku sedar Ramadhan adalah bulan pentarbiyahan. TARBIYAH.. Satu perkataan yang begitu sinonim dengan hidup kita sebagai umat Islam yang cintakan mati dan ingin mencari redha Allah.


Dalam mencari kelainan antara puasa pada tahun ini dengan puasa tahun lepas akhirnya aku mencari sebuah ketenangan yang begitu indah. Puasa dalam konteks pemahaman yang luas. Bukan sahaja menahan diri daripada makan dan minum malah juga menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa. Barulah kita dapat merasakan betapa lazatnya puasa.


Sakit hati ini bila awal-awal puasa lagi ada manusia yang sudah memasang lagu raya. Apakah sebenarnya yang mereka fakir tentang puasa? Adakah misi dan objektif puasa untuk menyambut hari raya? Kalau itulah objektifnya aku dapat merasai orang tersebut tidak dapat merasai kelazatan sebenar berpuasa kerana perangainya pernah ada dalam diri aku semasa puasa yang lepas.


Saya tidak katakana benda itu salah tetapi biarlah bertempat. Seeloknya dibulan puasa kita mengharapkan kepada keampunan daripada Allah. Banyakkan menangis mengenang dosa-dosa lalu dan berazam untuk meninggalkan dosa-dosa tersebut. Ambillah masa untuk khatam Al-Quran. Munkin kesempatan yang ada kita boleh baca 3 juz dalam satu hari. Memang diri ini lemah tetapi kalau tiada usaha untuk mencari iman yang mantap kelazatan iman itu kita tidak akan rasa.


Alhamdulillah syukur dan sampai ke akhir hayat syukur kepada Allah keran menganugerhkan kepada aku anugerah perasaan kelazatan yang tidak terhingga dalam menempuh ibadat puasa pada kali ini..

(~malam ini ada kelas.. Ermm… Gangu terawih aku~)

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.