Sabtu, 8 Ogos 2009

Cinta dan kehidupan..

:)

Apa barang pakai seluar ketat baju ketat..
Bagi lelaki plak suka pakai sluar pendek baju gambar tengkorak..
Zaman sudah berubah..

Tinggalkan pakaian jahiliyah..
Lindungilah aset berharga diri.
Agar dirimu dihargai.
Bukannya dikata keji.

Gambar ini ku cilok daripada kawan sekampus setelah membaca atikel yang agak bagus daripada blog dia. Mengisahkan tentang wanita dan kebobrakan yang dilalui wanita kerana CINTA.

"Ala..budak tudung labuh nie tak habis-habis nak anti couple, anti cinta. Memang xde perasaan betullah. Kan cinta tu anugerah Allah. Nape lak xleh bercinta"hehehehe... Skrip bangang yang selalu aku dengar.

Pesan aku. Bercintalah tetapi jadikan dirimu begitu berharga bukannya sama mahal dengan sampah dijalanan...

18 Cetusan minda:

lumut 9 Ogos 2009 7:59 PTG  

hmm..
aku suke entry ni,
menusuk kalbu gak la bace..
walaupun ayat nye ok je..
tapi still rase pedas tuh..

hehe..
bagos2..teruskan menulis..=)

مَعهَدين الُمعلمْ 9 Ogos 2009 8:15 PTG  

hehehe..

Perasaan ingin bercinta tu mesti ada kan??
huhuhu..

skinny jeans 9 Ogos 2009 10:55 PTG  

Seems to be good one in blogger..

love it..

dotblogspotdotkom 10 Ogos 2009 12:49 PTG  

cinta?... ntah le.. kebanyakkan cinta orang macam pakcik nih... lebih kepada perasaan jahat... sebab tu ramai sangat yang keciwa bila bercinta sesama manusia....

tapi tak pernah plak dengar orang keciwa bila bercinta dengan ALLAH... bercinta dengan rasul... bercinta dengan agama...

tu la... banyak sangat bercinta kerana iblis... bukan kerana ALLAH...

Tanpa Nama,  11 Ogos 2009 11:35 PTG  

tp kalo org tudung labuh yg konon anti cinta...tp blkg gedik nk mati kalah org biase??cmne lak tu??

lg satu...ikut pglmn sy...org tudung labuh ni kbykn hiporit...ad yg dating pegang tgn jgk...bkn bdosa ke bsentuh bukan muhrim??mcm sia2 je pkai tudung labuh...

tdung tak melambangkan peribadi..yg penting hati....

Tanpa Nama,  11 Ogos 2009 11:59 PTG  

Hehehe..
Ok la..okla..
Kalau tudung xmelambangkan peribadi aku ade benda nk cadangkan kat ko..
Walaupun cadangan aku nie nmpak agak bangan tetapi sesuai dengan kata-kata ko
Yg berbunyi TUDUNG TAK MELAMBANGKAN PERIBADI..
Caranya cm nie..
Klau ko anti sangat ngan budak pkai tudung labuh nnt balik kampong ko soh mak ko n adik perempuan ko telanjang..
Pastu g la tayang kat stesen bas…

Tu yg ko suka kot..

Xpe TELANJANG…
Yg penting hati baikk.. (Ntahla haram jadah mane ajar ko ajaran nie)

Tanpa Nama,  12 Ogos 2009 12:41 PG  

tgk..singkat sgt pemikiran ko..org mksud lain ko maksudkan lain..nth la...xtau nk ckp..tp kbykn org mcm ko ni sbnrnye xde motif kn...tau tegur org.tp mgkin ms sm ko sdri wat kesilapan ko xnmpk...

ak nk share citer ni kt ko..ak tau bkn sume pmpuan pkai tdg labuh ni bangang...tp spnjg pglaman ak duk asrama..yg pkai tdg labuh ni la yg kene tgkap kes maksiat...sb die gune tdg labuh tu sbg topeng nk tutup hobi die wat maksiat...

sb tu ak ckp tudung tk melambangkan peribadi seseorg..pkai tdg yg tutup aurat sudah...tp jgn la nipis sgt smpai mcm xpkai tdg...tp tak wajib pun pkai tdg smpai ke kaki tp perangai mcm setan..

ak mls nk gune kate2 kesat mcm ko..wat cnth yg kurang ajar..sb tu ak ckp..korg mcm pndai..tp tak pndai...

cermin2 kan diri dlu k..kalo ko sdri mcm bgus kt cni bckp.bhujah..tp kt kelas nth2 kos dri yg duk kaco pmpuan..usik2...mane tau kn..ak pn xknal ko...

tu pn sm gk ngn prgai org biase2...baek xpyh nasihat org kalu diri sdri pn tak sempurna lg...baiki dri dlu k saudara...

Tanpa Nama,  12 Ogos 2009 12:43 PG  

nth2..yg mrh bkn main bila ad org anti tdg labuh ni..sb die pakai tdg labuh..tp die g date ngn org pkai kopiah kt KL..and pgang2 tgn..lunch bdua....mn tau kn??kt kdai mkn kt bahtera arked ad je spsg couple ni..warak bkn main..mkn duk dekat2..rapat..apa kes???

jgn melenting kalo anda tk bsalah...

cuba berhemah ckit...

takcerdik lgsg..

مَعهَدين الُمعلمْ 12 Ogos 2009 12:50 PG  

ooo...
Dorang kapel ker?
Saudara pasti dorang kapel atau saudara main belasah cakap jer?(biasala negara demokrasi)
Manala tahu dorang dah kawin. Kalau betol dorg kawin cm ne saudara nk mintak maaf sbb saudara xmungkin berjmpe dengan hamba Allah tersebut.

Yang paling utama disini adalah syariat Allah wajib diikuti tanpa kompromi..

Tak kira siapa orang itu anak ulama ke,anak cikgu ker, anak ustz ke, anak tukang kebun ke, anak pgawai ke wajib menutup aurat seperti yag telah diperintahkan oleh Islam..
Menutup aurat pula mesti bertepatan dengan ajaran Islam.
Bukannya bertudung tapi pusat terjelir..
Bukannya bertudung tapi lurah depan belakang nampak(maaf terpaksa cakap)

Tiada dalih tiada alasan..

Isu perempuan tudung labuh buat maksiat tu isu lain. Sememangnya itu akan dihukum oleh Allah..

hehehe...
Inilah biasanya ayat yang sering digunakan untuk menjatuhkan perempuan yg bertudung labuh. Kononnya perempuan yg bertudung labuh ada juga yg membuat maksiat.

Persoalannya adakah majoriti daripada mereka..
Kalau tgk yg mnjadi minah rempit,
yg sll dop lepak ngan laki bertepuk tampar adakah majoritinya perempuan tudung labuh?
Janganlah fikiran saudara begitu diracuni oleh yahudi dan musuh Islam..

Ingat saudara insyaAllah akan berkahwain dan akan mempunyai anak perempuan..Jangan mensialkan keluarga saudara dengan benci saudara kepada perempuan tudung labuh..

Tanpa Nama,  12 Ogos 2009 3:11 PTG  

tau pulak wat ayat cerdik saudara ni ye..saya igt dh hilang budi bahasa...

apa2 pun...setiap org berbeza..mmg betul apa saudara ckp..tp yg pasti..bukan sume pmpuan tudung labuh ni baik..kdg2 mcm sampah pun ada..reti nasihat org..tp..........

yg penting skrg..msg2 jg diri dan tau hukum sbnr...xpkai tudung labuh xsemestinya teruk....pakai la tudung cmne pun jnji tutup aurat....n ikut landasan agama...

p/s: sy ckp dorg kapel sb sy kenal org itu...bkn belasah je...

مَعهَدين الُمعلمْ 12 Ogos 2009 3:25 PTG  

Aik...
ayat cerdik ape plak?
bukan saya di atas tu..

Skali lagi saya tegaskan..
Check hukum sebenar pakai tudung..
Jangan main guna akal jer..
Klau nak kira baik ramai cina lagi baik daripada Melayu walaupun mereka tidak beriman..

Tapi kelakuan kita dan persembahan diri kita melambangkan keimanan kita kepada Allah..

Xusahlah menggunakan kes2 terpencil yang jarang2 berlaku untuk memburukkan perempuan tudung labuh..

Betol ker kenal org tu?? (haha..kebetulan plak yer..hehe xpelah.berbaik sangka.. Ape pun Allah maha adil. Setiap dosa akan ditimbang Al-Mizan walaupun sebesar zarah.. Setiap dosa layaknya dibakar oleh api neraka..
Nauzubillah..
Sy harap kita bersama dijauhkan daripada api neraka..

Lebah 12 Ogos 2009 9:08 PTG  

salam...just nak bg sket pendapat jer...

bgai sya...soal pakai tudung saiz apa, kain apa tu penting...

tapi...

sepenting-penting perkara yg perlu kita penting2kn lagi ialah kefahaman tentng islam

hurm...meh jom kita tngok sejarah islam dahulu...

masa mula2 islam tersebar di mekah, surah2 yang turun untuk umat manusia keseluruhannya supaya mentauhidkan ALLAH...sbb masa tuh umat2 manusia telah banyak yang menyeleweng dari yg asal.

Point penting kat sini ialah ...apa2 pon kita mesti kena clear dulu dalam memahami islam.

Then...masa kat madinah, surah2 yg turun kepada Nabi Muhamad S.A.W keseluruhannya berkaitan dngan ibadat dan bab-bab fiqh...maksudnya semua perkara yang berkaitan dengan bab ibadat, puasa, aurat dan mcm2 lgi.

oklah..point semua2 ni ialah
masa kat mekah...waktu adanya 'mereka' yg faham Islm yg dibawa Rasullulah...sebenarnya masih lagi ada mereka yang berpakaian jarang, Umar...masih lagi meminum arak.semuanya masih lagi berkeadaan jahiliyah tetapi selapas diturunkan perintah untuk meninggalkan jahiliyah semuanya maka, setelah mendapat kefahaman islam...akhirnya mereka menjadi yang terbaik...

So...rasanya tak perlulah kita nak mendebatkan isu2 macam ni...maksud sy tak perlu nak panjang2kn perkara mcm ni...mereka2 yang bukan agama kita mesti akan berasa hairan, bukan?

INGAT!...pasal perkara2 yang dibincangkan tanpa ada titik noktah ini la yang menyebabkan Kerajaan Othmaniyah yang gemilang, runtuh...jatuh dihina oleh tentera Mongul sedangkan kita dahulu gagah di medan perang akhirnya tersungkur kerana terlalu leka...

Masih lagi kita nak jadi mcam ni?...sedangkan kita sebenar2nya masih lemah...bnyak perkara lagi yg perlu kita fikirkan...

-sekadar memberi pendapat-

Lebah 13 Ogos 2009 9:08 PTG  

it's not about who is wrong or right...it's all about a FACT that we had forgotten.

p/s: ISLAM DAHULU MENAKLUK 2/3 DUNIA

مَعهَدين الُمعلمْ 14 Ogos 2009 1:17 PG  

cik lebah..

"Yang halal itu jelas yang haram itu jelas"

Kononnya kita nak mencapai benda besar tapi jgn kita lupe kepada benda kecil.Nanti benda kecil akan mnghancurkan impian kita yg besar..

Lebah 14 Ogos 2009 8:47 PTG  

betul...

yang halal tetap halal dan yang haram tetap haram..

tapi klau dibincangkan...sehingga membawa kenudaratan, mksud sy di sini ialah bergaduh, kdang2 sehingga mengeluarkan kata-kata yang 'terlebih sopan'...adakah itu patut dilakukan oleh seorang islam yang memang terkenal dengan budi pekerti dan akhlak yang cantik?

-maaf andai tersilap, sy juga masih belajar spt anda-

مَعهَدين الُمعلمْ 15 Ogos 2009 12:37 PG  

Biarlah..
asalkan ada hujah dan hujah itu bukan direka2 dan dicedok dari akal semata-mata.

Orang yang tidak berpuas hati mesti xkan dop diam walau ape pun kita cakap..

Dalam Islam bukan ada tarbiyah jer.. Tapi ada juga perjuangan..

  ©Template by Dicas Blogger.