Khamis, 20 Ogos 2009

Pentingnya kritikan kita..

Jangan dikongkong kita punya pemikiran..


Bagi saya pemikiran mahasiswa ibarat Taik Yang Akan Keluar Daripada Lubang Najis. Ia tidak boleh disekat atau dihalang sewenang-wenangnya dengan alasan memberi kesan kepada sesuatu organisasi. Macam mana rasa peritnya taik yang disekat untuk keluar macam itulah perit rasanya kepada kepada segolongan orang muda yang agak kritikal pemikirannya.


Biarlah mahasiswa meluahkan pendapat atau buah fikiran yang penting ia tidak bercanggah dengan norma dan hukum hakam Islam.. Pemikiran atau idea yang diluahkan atau kritikan yang dilemparkan sebenarnya banyak membantu perkembangan sesebuah organisasi tidak kiralah dari sekecil-kecil organisasi hingga sebesar-besar organisasi.


Lebih-lebih lagi dalam soal pemerintahan Negara, Golongan pemerintah harus mengambil cakna setiap kritikan dan buah akal rakyat agar segala pentadbiran dan keputusan tidak akan merugikan neraga dan rakyat. Saya ambil contoh dalam isu PPSMI. Bila dasar ini dijalankan tanpa kajian dan ketidakpedulian teguran rakyat menyebabkan Negara kita kerugian berbilion-bilion ringgit kerana dasar yang karut ini.


Banyak lagi isu-isu yang kerajaan masih mengabaikan kepentingan rakyat dan kepedulian rakyat dalam menghadapi isu itu. ONE MALAYSIA….


Satu konsep yang baik. Tetapi masih kabur dalam perlaksanaannya. Ramai lagi mahasiswa tidak tahu tentang ONE MALAYSIA.. janganlah ONE MALAYSIA sama nasibnya dengan nasib Konsep Islam Hadhari…

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.