Rabu, 21 Oktober 2009

Bina keyakinan daripada pengalaman..

Gaya pengucapan Anwar Ibrahimgaya Mantan Perdana Mentari Gaya yang nie pun ok pe??

InsyaAllah pada petang yang mulia ini sekali lagi aku bakal berdiri dihadapan kawan-kawan sekuliah dengan agenda perbentangan yang kedua terakhir untuk sem ini. Inilah lumrah sebagai seorang pelajar universiti dalam mencari ‘skills’ yang mesti ada lebih-lebih lagi sebagai seorang guru. Apa guna menjadi seorang guru kalau gugup berada dihadapan orang ramai. “cakap jangan tak cakap. Grrr.. aku kata cakap la mangkuk”…Masih ingat dengan dialog ini?

Bila bercakap soal perbentangan atau lebih dikenali dengan perkataan ‘presentation’ oleh pelajar universiti teringat aku pada sejarah awal mula-mula aku menjejakkan kaki ke Universiti Pendidikan Sultan Idris. Setiap tugasan yang dibuat biasanya akan diakhiri dengan perbentangan oleh setiap individu. Bila tiba sahaja soal nak bentang dihadapan khalyak ramai hati mula gelisah. Tekak rasa kering, rasa nak pitam, tangan sejuk dan bermacam lagi simptom-simptom tindakbalas yang dikeluarkan oleh tubuh. Bukan aku sahaja yang merasai sedemikian malah ramai lagi orang yang merasai pengalaman yang sebegitu. Itulah pengalaman diawal masa menjejakkan kaki ke universiti.

Segalanya kekok dalam membuat sesuatu yang baru. Masa disekolah dahulu tidak pernah terlibat dalam apa-apa persatuan ataupun aktiviti. Cuma yang aku ingat semasa disekolah dahulu ialah pernah sekali berlakon secara spontan tetapi bercakap loghat Kelantan. Ia berlaku dengan penuh harmoni tanpa ada rintangan. Itulah lakonan yang aku rasa amat pelik kenapa ia boleh berlaku dengan penuh harmoni dan lawak sedangkan aku begitu takut untuk berada dihadapan orang ramai.

Kini setelah masuk tahun ketiga di universiti keadaan memang agak berlainan. Saat perbentangan sangat ditunggu-tunggu seolah-olah masa inilah masa yang terbaik untuk tunjukkan kehebatan kita dan kepimpinan kita. Walaupun aku selama ini tidak pernah dinobatkan sebagai ‘best presenter’ di dalam kuliah tetapi apa yang penting kita semakin mendapat keberanian dan keyakinan untuk berdiri di hadapan orang ramai dan memegang microfon dengan gah sekali. Pakaian yang paling segak dan cara berdiri dan ayunan tangan yang paling mantap itulah cerita segala-galanya.

Apa yang penting dalam kita nak mendapat keyakinan dan keberanian ialah kita mesti ada latihan dan juga pengalaman. Pengalaman adalah satu benda yang susah kita nak dapat kerana rata-rata antara kita suka menolak apabila ada orang memberi peluang untuk kita bercakap dihadapan. Malu, segan, tak layak, itulah yang sering bermain dibenak fikiran. Benda itu memang berlaku didalam diri aku apabila sahabat seperjuangan meminta aku memberi tazkirah di surau aku merasakan itu amat berat. Padahal apabila microfon berada di tangan mulut akan bergerak dengan spontan dan fikiran akan ligat mengatur ayat. Tetapi itulah perangai kita dan perangai ramai diantara kita sekalian. Apabila kita berjaya membuang sikap tidak yakin itu dengan mudahnya kita dapat membangunkan potensi yang ada di dalam diri kita.

Pengalaman juga memainkan peranan. Memang akan wujud perbezaan yang ketara diantara pelajar yang suka melibatkan diri dengan organisasi dan usrah berbanding pelajar yang hanya tahu belajar subjek kuliah. Penglibatan di dlaam persatuan atau usrah banyak melibatkan sesi komunikasi diantara satu sama lain. Tanpa kita sedari kita akan membina keyakinan untuk bercakap di hkalayak ramai. Itulah pengalaman yang aku dapat apabila menyertai Persatuan Bahasa Arab dan juga Rakan Surau. Pengalaman banyak aku dapat daripada persatuan ini.

Pesanan untuk diri dan sahabat-sahabiah sekalian, binalah keyakinan di dalam diri insyaAllah kita akan menjadi pemimpin yang bakal digeruni suatu hari nanti. Mungkin kita akan jadi sehebat Anwar Ibrahim atau sehebat Tun Dr. Mahathir Mohammad. Siapa tahu….

2 Cetusan minda:

azzam 24 Oktober 2009 pada 1:13 PG  

mcm yg saudare ckpkan,mmg perlu di usahakn untuk mendapat kyakinan apbile mmbuat presentation...pglaman saye,bende paling bes skali adelah presentation...haha..jdi praktislah...~!adioos....

مَعهَدين الُمعلمْ 24 Oktober 2009 pada 12:55 PTG  

huhuhu..betol tu..
bukan senang nk dpaatkn skill ini.

Kena ada usaha yang bersungguh-sungguh..

  ©Template by Dicas Blogger.