Selasa, 10 November 2009

Nik Aziz minta Asri bersabar, tulis buku


KOTA BHARU - Bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin mendapat sokongan daripada Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menasihati beliau supaya bersabar dan terus menulis dengan bersungguh- sungguh.

Menurut Mohd. Asri, kunjungan hormatnya ke pejabat Nik Aziz semalam tidak bersangkut paut dengan niat untuk menyertai parti politik seperti Pas.

"Tok guru (Nik Aziz) menasihatkan saya supaya bersabar serta terus menulis dengan bersungguh-sungguh dan boleh guna tema 'Di sini Saya Bermula'.

"Beliau berkongsi dengan saya pengalamannya. Zaman menuduh kaum muda atau Wahabi telah dilalui oleh beliau sendiri pada satu ketika dulu, sekarang ia berulang terhadap saya,'' katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Nik Aziz di pejabatnya di sini semalam.

Ditanya mengenai lawatannya itu, menurutnya, ia tanda terima kasihnya kepada Nik Aziz yang memberi sokongan kepadanya selepas isu penangkapan oleh Jabatan Agama Islam Selangor yang berlaku terhadapnya baru-baru ini.

Mohd. Asri tidak menolak kemungkinan menyertai parti politik sekiranya kebebasannya dalam bersuara menyampaikan ajaran agama Islam terus disekat.

sumber:

Bila baca kisah Dr Asri aku teringatkan sejarah Tok guru Nik Aziz semasa beliau mula menceburkan diri dalam berdakwah di Kelantan. Selalu berlaku pertembungan antara idea Tok Guru dan juga ulama-ulama dari pondok.

Bila Tok Guru masuk ke arena Politik Islam lantas beliau menjadi pemimpin hebat dan digeruni kawan dan lawan. Geliga otak tok guru dalam seni politiknya begitu hebat dan kadang-kadang diluar dugaan.

Kalaulah Dr Asri masuk politik tak kiralah PAS atau UMNO mampukah beliau mencuri watak revolusi tok guru Nik Aziz??

2 Cetusan minda:

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad 10 November 2009 pada 7:55 PTG  

insyaAllah, kita doakan ust asri bersama perjuangan Islam nanti.

مَعهَدين الُمعلمْ 10 November 2009 pada 8:29 PTG  

insyaAllah..
itulah harapan saya kepada Dr Asri.
Sy yakin benda itu akan berlaku sedikit masa lagi..
InsyaAllah

  ©Template by Dicas Blogger.