Rabu, 8 Julai 2009

"Teacher is a Performer"

“Teacher is a performer” yeah!! Itulah ungkapan yang paling berharga yang aku dapat pada malam ini. Kelas Biochemistry dibawah bimbingan Dr Shakinaz Desa memang menyeronokkan hati dan menakjubkan diri.

Cara pengajarannya lain dari yang lain. Biochemistry adalah satu pelajaran yang agak berat dan memerlukan penumpuan yang lebih. Dari segi isi dan cara penyampaian mensti kena mantap dan hebat barulah dapat menarik minat pelajar. “Teacher is a performer”.. ungkapan ini masih terngiang-ngiang di kepala aku walaupun sudah berada di kolej. Aku berfikir sejenak kerana ungkapan ini. betul-betul mengusik pemikiran kritikal aku sebagai bakal guru.

Apa yang hebat daripada ungkapan ini sebenarnya. Apa yang istimewanya ungkapan ini. memang sebelum ini aku selalu mendengar ungkapan ini yang keluar daripada mulut-mulut licah motivator. Tapi malam ini baru aku dapat menyaksikan “performer” yang sebenarnya.
Lagak Dr. Shakinaz mengajar memang mencuit hati dan menyeronokkan. Sesuai dengan ungkapan “Teacher is a performer” beliau menonjolkan bakat Dr Shakinaz yang sebenarnya. Wanita yang berumur 30-an itu mempunyai konten ilmu yang cukup tinggi dan kemahiran yang cukup mantap dalam menyampaikan pelajarannya. Terfikir aku keseorangan mampukah aku menjadi hebat sepertinya suatu hari nanti. Fikiran aku tengelam dalam keseronokan belajar bersama Dr. Shakinaz.

Memang kalau ditugaskan kepada kita untuk mengajar kepada pelajar sesuatu topic kita lebih selesa mengajar menggunakan cara lama. Cara yang dah lapuk ditelan zaman memang tidak lagi berkesan pada hari ini sesuai dengan perkembangan teknologi. Pelajar-pelajar tidak harus lagi menerima ilmu secara pasif dan serius. Belajar menggunakan kaedah lama bagaikan menunggu kepala hendak dipancung. Apa tidaknya apabila pelajar tidak terlibat secara aktif di dalam pelajaran.

Malam ini aku berkesempatan untuk berlakon sebagai “LION” disebabkan Dr. ingin mendedahkan satu cara mengigat proses “oxidation” dan “reduction”. Aduh!!! Beberapa kali disuruh aku mengaum semacam singa kerana teknik ingatan yang beliau ingin ajarkan. Sekarang kami mendapat satu teknik ingatan dengan mengigati perkataan LEO dan GER sambil teringatkan muka aku. Aku digelakkan oleh kawan-kawan. Apapun aku memang sukarela untuk kehadapan sebab nak latih diri menguasai suasana berhadapan dengan orang ramai. Memang itu amat diperlukan oleh seorang pemimpin kan??

Kelas berakhir dengan mengisi boring tentang diri. Bila aku lihat boring yang aku terpaksa isi aku memikirkan Dr. Shakinaz adalah lain daripada yang lain. Beliau mempunyai kemahiran tersendiri dalam P&P di dalam kelas. Aku harus merebut peluang ini untuk mecedok ilmunya. Benak hatiku sendiri…

3 Cetusan minda:

Kak Nazihah~ 8 Julai 2009 pada 12:17 PTG  

Dr. Shakinaz mmg a very good performer. mmg she has very good skill in delivering her knowledge. miss her=). Same goes with her husband, my lecturer when I was in m3X ajar math tapi best giler. All the best in learning. Biochemistry akan tunjukkan kamu banyak perkara ttg kebesaran Allah. Zikir, fikir dan syukur (things that I admit the most in Biochemistry). All the best.

مَعهَدين الُمعلمْ 8 Julai 2009 pada 2:33 PTG  

hhehehe..
tenkiu kak nazihah..
sama2 kita memikirkan kebesaran ilahi..
MasyaAllah..

Tanpa Nama,  17 Disember 2010 pada 10:36 PTG  

itu baru tgk dia ngajor..belum tgk dia main hoki..mmg terror..:)

  ©Template by Dicas Blogger.