Rabu, 22 Julai 2009

Awas dengan orang munafik..

Salam bicara untuk kawan-kawan semua. Petang yang mulia ini suka kiranya aku nak kongsikan skit mengenai cirri orang-orang munafik. Orang munafik nie memang duri dalam daging. Aku memang tak tahan dengan segelintir kawan-kawan aku yang ada sifat-sifat orang munafik nie.

Aku harap dalam diri aku tiada sifat ini. Minta jauh dari sifat ini. Sesiapa yang betul-betul mempunyai sifat ini maka tempatnya adalah di lapisan bawah neraka. Fuh!!! Lebih dahsyat daripada kafir nie.

Rasulullah SAW pernah bersabda mengenai ciri-ciri orang munafik. Pada orang munafik minimal ada satu ciri, sedangkan munafik tulen memiliki ketiga-tiganya. Ketiga ciri tersebut adalah


1. Bila berbicara selalu bohong.
Orang seperti ini tidak bisa dipercayai dalam setiap perkataan yang diucapkannya. Bisa jadi apa yang dibicarakan tidak sesuai dengan hatinya.


2. Bila berjanji, tidak ditepati
Orang munafik sulit untuk dipercayai perkataan dan perbuatannya


3. Bila diberi kepercayaan selalu berkhianat.
Orang munafik sulit diberikan kepercayaan. Setiap kali kepercayaan yang diberikan tidak dapat dia jaga dengan baik.

Kadang-kadang kita dikelilingi oleh orang-orang munafik tanpa kita sedar. Kadang-kadang dari perwatakan dia ingin menegakkan kebenaran tapi pada masa yang sama hendak perangkap diri kita. Dari segi percakapan memang kita percaya dia tapi dari segi niat dan tindakan dia di belakang kita tidak melambangkan percakapannya.

Selalunya orang munafik suka menjadi pengintip dalam sesebuah pergerakan Islam. Dia berpura-pura baik dengan kita, mencungkil maklumat-maklumat dari kita selepas itu dia mula menyusun gerakan secara terancang untuk memusnahkan kita. Itulah orang munafik. Semamangnya begitu ramai orang munafik dan aku pernah terkena dengan golongan ini. Mujurlah aku cepat sedar siapa si munafik nie. Alhamdulillah..

Dulu pada zaman Rasulullah Abdullah Bin Ubai menjadi bapak munafik. Berpura-pura Islam tapi di dalam hatinya mempunyai sifat kejahiliyahan yang menebal. Dialah yang menjadi tentera dalam selimut kepada umat Islam. Cuba menghalang kerja-kerja nabi. Harap kita semua dapat perlindungan daripada golongan ini. Nauzubillah…

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.