Ahad, 26 Julai 2009

Aiman tak kisah...


Aduh… letihnya badan dan mengantuknya mata. Latihan ketenteraan pada hari ini melibatkan fasa pertahanan dan pengunduran. Latihan di padang UPSI menonjolkan lagi nama Palapes UPSI. Setiap orang yang lalu lalang pasti tidak lepaskan peluang melihat Pegawai Kadet Palapes USPI sedang berlatih. Kadang-kadang rasa juga kebanggaan menjadi warga Palapes UPSI..hehe..

Ahamdulillah latihan hari ini setakat jam 4 petang je. Selepas itu kami dibenarkan pulang awal untuk persiapan majlis Israk dan Mikraj pada malam ini. Penceramah yang diundang pada malam ini ialah Ustaz Ghazali abang kepada Ustaz Asri Vokalis kumpulan Rabbani. Konsep ceramahnya cukup santai dan banyak mengaitkan dengan persekitaran kita.


Aku berasa cukup kagum dengna Ust Ghazali kerana ilmunya yang tinggi dengan beberapa Negara dikunjunginya untuk mencari ilmu. Antaranya Iraq, Mesir, Pakistan dan lain-lain lagi.


Ada satu perkara penting yang aku nak kongsi dengan sahabat-sahabat semua yang sikap kita tidak ambil peduli dengan persekitaran. Apa yang berlaku di persekitaran kita buat endah tak endah maka lahirlah manusia yang buta hati, mati hati dan tidak suka ambil peduli apa yang berlaku di persekitaran.


Bila sesuatu perkara berlaku contohnya pencerobohan zionis keatas Palestin ada sesetengah orang fakir buat apa kita ambil peduli sebab perkara tersebut tidak berlaku di tempat kita. Sikap tidak ambil peduli dengan keadaan persekitaran lama-lama boleh memakan diri. Lama-lama perkara tersebut semakin hampir memakan diri kita dan memusnahkan diri kita disebabkan ketidakpedulian kita. Pesan ust. Lagi kita jangan jadi macam Aiman. Hanya Aiman je yang tak kisah. Seloroh ust mengelakkan hadirin yang hadir.


Majlis tamat lebih kurang pukul 11 malam. Esok aku ada latihan lagi. Nak kena buat persediaan untuk latihan esok. Aduh!!! Mata dah berat. Jam dah nak dekat pukul 2 pagi. Ya Allah bagilah aku kekuatan

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.