Rabu, 22 Julai 2009

Lucu sungguh bahasa kita kan??

Aku tersenyum keseorangan melihat gelagat kawan-kawan aku mempersembahkan “presentation” mereka. Tersenyum bukan kerana persembahan mereka mencuit hati tetapi tersenyum melihat kesan daripada PPSMI.


Wah!! Hebat sangan bunyinya kesan PPSMI nie. Kalau dulu “presentation kami diwajibkan untuk sampaikan dalam bahasa inggeris. Tetapi sekarang kami telah diberi kebebasan melakukan “presentation”.


Maka dengan sebab itu berlakulah kecelaruan bahasa dikalangan kami. Bahasa rojak mula melanda. Amat buruk dan memualkan bunyinya. Tapi mungkin biasa dikalangan kawan-kawan sekelas aku. Tetapi dikalangan orang bijak pandai orang yang menggunakan bahasa rojak adalah dikalangan orang yang tidak professional. Kata mereka kalau nak professional gunalah satu bahasa je semasa “talk”. Alahai.. tengok aku sendiri dah terpengaruh dengan bahasa rojak. Aduhai.. naya sungguh..


Kita sekarang memang berada dalam kerugian. Kerugian dalam segenap segi. Kehilangan ilmu sains dan matematik dan juga kehilangan keaslian bahasa. Macam mana nak pulihakn semua ini? Apa yang perlu kita buat? Ermm… tugas guru semakin bertambah. Tetapi secara peribadi aku cakap ramai bakal-bakal guru kat UPSI ni masih tidak sedar mereka bakal manjadi guru. Lagi naya!!!!

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.