Isnin, 13 Julai 2009

Pemuda-pemuda Islam..

Fuh..
Dah beberapa hari aku xkemaskinikan blog ini. Rindu mencengkam untuk menulis. Tapi ntahlah nak tulis pasal ape malam nie.

Malam nie banyak habiskan masa ronda-ronda blog alternative untuk mencari maklumat berkenaan pilihanraya di Manek Urai. InsyaAllah lusa kalau tiada aral melintang pilihanraya N41 Dun Manek Urai akan dijalankan.

Pilihanraya kali ini adalah cabaran yang begitu getir buat PR dan PAS sendiri. Getir bukannya disebabkan oleh kemunduran politik PAS tetapi diuji begitu ribut dengan banyak idea politik yang bercambah seiring dengan perkembangan masyarakat sekarang.

Bermula dengan isu Kerajaan Perpaduan yang semenangnya “parang tajam” bagi UMNO untuk menikam PAS. Selepas itu rentetan peristiwa-peristiwa dan ujian bagaikan badai menghentam PAS dengan rakus sekali.

Tapi sebagai seorang anak muda yang sudah mula memahami ilmu-ilmu gerakan Islam tidak pernah terdetik hati ini untuk meniggalkan PAS walaupun untuk seketika. Diri yang ditarbiyah dengan tarbiah PAS insyaAllah akan sentiasa mekar subur dalam perjuangan Islam walaupun rumah PAS dihentam ombak sekalipun.

Terasa diri ini dahagakan ilmu pengetahuan demi meniti hari-hari dan perjuangan mendatang yang penuh dengan perjuangan. Peristiwa-peritiwa yang berlaku sudah semestinya memerlukan pertimbangan ilmu dan pengalaman untuk mengatasinya.

Saya menasihati anak-anak muda seperti saya agar kita merapatkan diri dengan ilmu pengetahuan untuk terus bersedia untuk bergelut dalam dunia dakwah. Dunia ini semestinya mempunya cabaran yang cukup hebat dan memerlukan pengorbanan. Tapi apalah sangat pengorbanan yang kita terpaksa hadapi kalau nak dibandingkan pada zaman Rasulullah menyebarkan Islam.

Dari sudut mehnah dan tribulasi kita memang cukup kecil dan ringan sahaja. Mehnah dan tribulasi di peringkat Mahasiswa tiada perlu dirisaukan sangat. Yang penting kita buat kerja atas iman bukannya semangat semata-mata. Kerja atas semangat semangat akan luntur, hati akan gerun. Jiwa akan resah. Tapi kalau berdasarkan iman segala onak dan duri dapat kita tempuhi dalam mengapai cita-cita Islam. Tida yang paling aku takuti kecuali Allah. Itulah kata-kata yang bias keluar dari hata anak muda yang jalan dakwahnya atas dasar Iman.

Semester ini memang semester yang getir bagi aku sendiri. Masa untuk belajar dan juga untuk politik kampus terpaksa diatur dengan bijak. Menjelang Pilihanraya Kampus yang semakin hamper betul-betul menuntut pengorbanan.

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.