Khamis, 29 Januari 2009

Prebet sapu yang mulia..

Perjalanan daripada KL ke Machang tidak berasa kepenatannya disebabkan perasaanku begitu merindui kampong halaman. Perjalanan diredah dihiasi dengan zikir-zikir memuji Allah ditambah pula dengan ketenangan hati disaat aku sudah menemui jalan sebenar kehidupan. Kini tiba masa untuk aku balik ke kampong melawat ayah ibu dan adik-adik. Perasaan gembira tidak terkata.

“MACHANG”..itulah signboard yang kelihatan disaat bas yang aku naiki berlabuh ditempatnya. Pukul 4 pagi bas sampai ke stesen bas Machang. Rasa syukur dihati semakin dirasai tanda berterimakasih kepada Allah diatas keselamatan perjalanan aku. Di ruang menunggu aku menunggu ketibaan ayahku yang tercinta untuk pulang kerumah. Di stesen bas di saat menunggu ketibaan ayahku aku lihat beberapa insan yang mulia sudah sibuk mencari rezeki seawal pukul 4 pagi. Mereka diibaratkan seperti semut menghurung maknan. Itulah pakcik-pakcik driver ‘prebet’ yang bersusah payah untuk mencari sesuap rezeki yang halal. Sanggup korbankan masa tidur demi mencari sesuap rezeki yang halal untuk dijamu kepada keluarga. Aku begitu tenang melihat gelagat-gelagat mereka mencari pelanggan apabila bas berhenti di stesen.

“adik nok g mano nie dik? Maghi abe ata”.
Mache..mache..pasir puteh..pasir puteh..

Lebih kurang begitulah skrip-skrip yang kedengaran disertai dengan gelagat-gelagat mereka mencari pelanggan. Mulianya diri mereka. Mulianya hati mereka. Mulianya keturunan mereka. Rezeki yang halal tetap menjadi pilihan untuk dijamu kepada keluarga tersayang.

p/s: xde ape yang hebat pn yg aku nk cerita kat sini.
- walau susah mana pun diri kita jangan jadikan alasan untuk mencari rezeki dengan cara yang tidak disukai oleh Allah Taala.
- Carilah rezeki yang halal lagi baik.
- Ingatlah keluarga tersayang.
- Buatlah kerja kerana Allah Taala

7 Cetusan minda:

Tanpa Nama,  29 Januari 2009 9:28 PG  

betul tu.....tp,setiap pekerjaan yang mulia,.kdg2 dipandang hina oleh segelintir masyarakat...mereka rase terlalu beban bg mereka,kdg2 tu sanggup mencari jln mudah utk mendptkan rezeki tnpa mmikirkan halal haram nye...kpd pak cik2 prebet,semoga terus sukses,,keje2 gak,tggjwb jgn diabaikan...

مَعهَدين الُمعلمْ 30 Januari 2009 9:05 PTG  

hehe..keje tu tnggungjawab dia terhadap keluarga la tu.

Tanpa Nama,  30 Januari 2009 9:30 PTG  

maksud sy,tanggugjawab yang lebih utama tu...memang la keje tu tanggugjawab gak...seimbangkan la,baru terasa tenang,dan terasa indahnye kehidupan,,apabila dapat menyeimbangkan dunia&akhirat.

Tanpa Nama,  31 Januari 2009 6:57 PG  

maksud sy,kje2 jugak...solat jgn lupa,semaikan niai2 murni gak dalam pekerjaan.contohnye gitu la...

Tanpa Nama,  31 Januari 2009 12:53 PTG  

bagusla..maksud ana,kewajipan sebagai muslim..:)

  ©Template by Dicas Blogger.