Isnin, 24 Mei 2010

Perhubungan yang cukup halus...

'Petunjuk Universal' yang menyatukan hati makhluk yang bernama manusia

Aku tidak suka berbicara. Aku suka senyap sahaja. Tetapi sekali aku berbicara akan ada yang terluka. Prinsip senyap dan tegas ada baiknya aku amalkan di dalam keadaan banyak mulut yang berbunyi dan tidak betangungjawab.



Kadang-kadang aku nampak aku lemah kerana dalam pimpinan aku dalam berorganisasi aku suka secara demokrasi dan menolak sama sekali autokrasi. Entah kenapa itu tidak mampu aku elak semasa menjadi pemimpin. Mungkin dalam corak kepimpinan itu aku dapat menjaga banyak perkara dan pada masa yang sama ada juga perkara yang aku terlepas. Yang paling aku nak jaga dalam berorganisasi adalah hubungan. Ada 3 hubungan(connection) yang tanpa kita sedari kita berinteraksi dengannya.



Pertama adalah hubungan manusia dengan Allah, kedua adalah hubungan manusia dengan manusia, yang ketiga adalah hubungan dengan alam. Kepimpinan kita tidak boleh lari dari perkara pokok ini iaitu perhubungan. Dalam Al-Quran sendiri banyak menyebut ayat berkenaan dengan perhubungan.



Ini mengambarkan perhubungan itu cukup penting dan mesti dikuasai dalam hidup kita sebagai khalifah Allah lebih-lebih lagi dalam berorganisasi yang disertai oleh bermacam ragam manusia. Berorganisasilah anda pasti akan terpesona dengan corak hubungan manusia yang cukup hebat.



Dalam meneliti hubungan kita dengan manusia, ia melibatkan banyak perkara yang saling berkaitan antara satu sama lain. Perhubungan kita dengan manusia tidak boleh lari dari perasaan-perasaan yang akan timbul dalam diri kita. Kadang-kadang ada rasa gembira, marah, suka, ingin ketawa, ingin mengekspreskan diri dan bermacam-macam lagi ragam jiwa yang ada. Ketika kita mengeluarkan ragam-ragam jiwa yang kita ada itu yang kadang-kadangnya temuntah dengan sendiri ia amat berkait dengan KEIKHLASAN.



Bercakap soal KEIKHLASAN pula ia bersangkut paut dengan hukum di dalam Islam yang pastinya ada kaitan hubungan kita dengan Allah. Keikhlasan sudah pasti mengeluarkan produk dalam diri yang tujuannya untuk mencari redha Allah. Redha Allah itu adalah akan menghasilkan hubungan yang baik dengan Allah. Manusia-manusia yang hidupnya mencari keredhaan Allah amat menitikberatkan hubungan dengan Allah ini. Apabila hubungan dengan Allah terjaga maka secara secara automatiknya hubungan dengan manusia yang berhati suci dan berfitrah akan menjadi baik. Hubungan yang saling berkaitan antara satu sama lain.



Begitu juga dengan alam. Di dalam kita berhubungan ada disiplin-disiplinnya yang mesti dipatuhi dan diikuti. Disiplin-disiplin itu terdapat di dalam ‘Petunjuk Universal’ iaitu Al-Quran dan Hadis nabi. Mengapa saya katakan ini adalah petunjuk universal? Ini kerana petunjuk ini kalau dipraktikkan oleh segenap makhluk yang bernama manusia pasti akan menatijahkan suasana yang cukup harmoni di dunia ini. Dunia ini adalah tempat yang tidak menjadi pemintaan kita untuk kita singgahinya. Ia adalah ketentuan Allah menghantar kita kedunia hasil hubungan kedua ibubapa kita.



Maka bila kita berada di dunia ini maka hendakhlah kita patuh kepada ‘Petunjuk Universal’ untuk memastikan hubungan dengan Allah, manusia dan alam itu seiring dan dalam fitrahnya.

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.