Sabtu, 22 Mei 2010

Kami kembali untuk mengakhiri


Alkisah budak-budak yang akan memasuki gerbang yang baru. Gerbang yang menaikkan darjat dari seorang biase kepada yang lain sedikit. Eh.. lain sedikit apanya. Sungguh banyak kelainan itu bila dah menempuhi gerbang itu.



Segerombolan datang awal ke kolej tanpa aku ketahui niatnya. Adakah kerana semangat anak-anak muda atau kerana sudah boring berada di rumah sepanjang cuti ini. Datang dengan sesarang jangut dan misai yang dibakar di pintu pertemuan kolej. Tanpa sempat melarikan diri maka dipegang oleh tuan besar dipegang dagu dan dibakar janggut.



Sakit tidak terperi barangkali atau mungkin juga seronok sebab mukanya masih tersenyum walaupun janggut yang tumbuh dibakar. Aku hanya tersenyum ketawa melihat janggutnya dibakar. “aku pun ada janggut juga nie. Haruskah aku lari sekuat hati”desis hatiku..



Ermm… tidak mengapalah. Tidak harus lari. Steady dan buat-buat tidak tahu sahaja.



Tiba di pintu stor masing-masing mengeluh panjang melihat barang-barang semacam negara yang hancur di medan perang. Bagaikan rumah-rumah yang diterobos meriam terkontang kanting barang di sana disini. Aduh mengeluh panjang aku dibuatnya.



Dilambung-lambung barang-barang yang menutupi barang diri. Mencari mana yang hak yang mesti di ambil. Yang tidak hak jangan diambil. Itu haram namamya. Aku berharap semoga sahabat-sahabatku yang lain itu mengerti akan hakikat halal dan haram. Halal dan haram itu menunjukki jalan ke Syurga atau ke Neraka.



AWASLAH sabahat-sahabat..



Seronok juga hari ini. Bagaikan jambatan manusia yang menghubungkan barang-barang dari jauh dalam stor ke luar stor. Aku sakit tangan. Sakit itu disembuhi dengan pertolongan sahabat-sahabat yang tidak putus menolong aku mengankat barang-barang untuk masuk ke bilik yang baru di ‘check-in’. harus diketemui semuanya barang, takut-takut ada barang gerombolan yang hilang bisa kena guling aku seluas padang UPSI. Aduh tidak sanggup itu punya kerja. Boleh mati..



Completely done!!!... semua sudah kutemui. Angkut barang-barang gerobolan ini masuk ke kamar. Persiapkan ia di almari-almari indah yang disediakan. Lengkapkan pakaian perang untuk berjihad mencari ‘pangkat’. Dengan semangat walaupun aku tahu aku tidak bisa membimbit senapang dan menghayun kaki di padang luas. Tidak mengapa. Menjadi pemerhati juga alangkah bagus kerana pasti muka tidak akan hitam dibakar sang suria..



Ermm… itulah lumrah bakal pegawai kadet membuat persediaan pertauliahan.. Semoga segalanya berjalan lancar.

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.