Sabtu, 22 Mei 2010

Hati yang hidup itu mencari cahaya Ilahi

Dalam mengembara di tanah gersang. Tidak sedar siapa musuhnya. Berkali-kali dinyatakan dan disebut namun masih tidak mengenali musuhnya yang nyata. Tersasar di lembah yang hina. Terjerumus ke curang yang dalam. Gelap gelita tanpa cahaya iman. Bangkit mencari sinar, bangkit menentang nafsu dan tipu daya syaitan.



“Syaitan lah musuh kamu yang nyata”



“kamu masih tidak mengerti”



“musuh Allah, musuh nabi-nabi dan musuh umat Islam”



“Itulah musuhmu yang nyata”



Yaaaa…. Itulah musuhku. Pahatkan dihati. Letakkan di hati syaitanlah musuh yang nyata tiada lagi musuh lain melainkan syaitanlah yang paling nyata. Musuh harus dibenci dan ditentang.



Sayang sekali. Musuh durjana ini hanya dibenci tetapi tidak ditentang dengan hati yang bermujahadah. Tidak ditentang degna nur yang menyuluh hati. Maki musuh menjadi kawan. Musuh menjadi tuhan. Nauzubillah..



Maka si anak Adam akan terus bangkit. Memohon ampun atas segala kekhilafan san kesalahan. Menetepkan sebenar-benarnya bahwa SYAITAN itu adalah musuh. Syaitan itu makhluk durjana yang mesti diwaspadai. Mesti sungguh-sungguh.



Sedarlah… musuh kamu itu hebat. Ia tidak nampak dimata tetapi cukup hebat bermain di hati dan nafsu. Diulitnya dengan kenikmatan dunia yang sedikit dan hina. Lama-lama cucu Adam yang bertaubat itu sekali lagi terjerumus ke lembah yang hina. Lembah yang sial.



Bangkit wahai anak Adam. Bangkit mencari tuhan mu. Disitu ada pertolongan. Ia Maha Pengasih dan Maha penyayang. Walaupun berbukit-bukit dosa yang engkau persembahkan, mintalah ampun kepada Rabbul Izzati pasti Dia akan mengampuni segala dosa-dosa kamu.



Tidak bejat sekadar bertekad untuk menjauhi dosa. Mesti dibersihkan hati yang kotor yang berdaki hitam itu. Sulamkan ia dengan cahaya-cahaya Rabbi yang tak pernah kunjung malap. Carilah cahaya itu. Cahaya itu penyembuh hati-hati yang kotor dan berlumut hitam itu.



“ya Allah..”



“Ampunilah dosa-dosa hambaMu ini ya Allah”



“Jadikanlah taubat hambaMu ini taubat yang menetapkan pendirian aku ya Allah”



“Taubat yang setulus hatinya kepadaMu”



“taubat yang tiada main-main”



“Tetapkanlah pendirian hati hambaMu ini supaya tetap dan segar dalam mencari jalan para nabi dalam mencari keredhaanMu.”



Dikala itu si anak Adam menangis mengenangkan dosanya. Mengalirkan air mata laju mengikis karat-karat dan dosa-dosa di hati. Menangis mengharapkan kerehdaan Ilahi yang Maha Agung. Air mata ini akan menjadi saksi keihklasan hati ini..

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.