Ahad, 1 Mac 2009

Ketahanan mental dan kerjasama elemen penting dalam sesuatu kerja..



Hari sabtu dan Ahad sebahagian besar masa dihabiskan untuk menjalani latihan PALAPES yang biasanya diadakan 2 minggu 2 hari. Latihan pada kali ini tidaklah terlalu memenatkan kerana aku dikecualikan untuk larian 8KM pada pagi sabtu kerana menjalani ‘midterm’ fizik pada pagi tersebut. Syukran lillahitaala…hehehe.. bukan ape. Malas rasanya nak berlari sejauh 8 km. penant beb.. eleh.. ape barang masuk Palapes 8KM pun dah penat.. ok..ok.. ye la.. aku malas jer sebenarnya bukannya penat. Huhuhu.. Puas hati??


Hari sabtu dihabiskan masa latihan dengan aktiviti sukan Palapes. Sukan dimulakan dengan merentas desa(larian 8KM) dan selepas itu diikuti dengan pertandingan Futsal dan juga bola jarring. Hampa sedikit pada kejohanan sukan pada kali ini bagi peminat-peminat bola tampar kerana bola tampar tidak lagi dipertandingkan di peringkat Palapes UPSI dan juga pada hari pentauliahan nanti. Kini sukan bola tampar digantikan dengan futsal. Disebalik kehampaan pemain futsal itu akulah antara orang yang gembira dengan perubahan ini kerana aku minatla jugak dengan game futsal nie. Bola tampar bukan xpandai main tapi xreti sangat atau dengan bahasa yang lebih tepat ialah ‘tangan bangku’..

Amacam?? Betol x bahasa aku tu??.. hahaha.. perosak bahasa.. tp tidak mengapa kawan-ku sekalian. Nak anggap aku perosak anggaplah sememangnya aku ramai musuh kat UPSI nie dikalangan geng2 ASPIRASI. Perjuangan untuk menghalang PPSMI mesti diteruskan. Cehhhhhhh… sempat lagi selitkan dengan politik walaupun nk cerita pasal aktiviti Palapes.

Erkkk… otak siasah betol la aku nie..

Huhuhu..

Ape herann??? Nabi ajar… nabi Muhammad SAW dulu pn orang politik jugak kn?? So xsalahla klau aku selit dengan politik skit.


Hehehe…

Ok berbalik dengan latihan Palapes yang aku jalani dalam 2 hari ini. Hari sabtu diharungi dengan sukan sahaja sampai ke petang. Pada hari ahad pula kami ade 2 siri kuliah iaitu pada sebelah pagi dan juga petang. Sebelah pagi aktiviti latihan berbentuk fizikal yang mana modul latihan untuk PT pagi yang digunakan oleh EN Salim amat baik dan merangsang perkembangan mental. insyaAllah ini boleh diserapkan di kalangan pelajar aku bila aku msuk mengajar di sekolah nanti. Nk tahu modul tu cm mane??erkkk… mane leh bagitau…. Rahsia kerajaan..klau bagitau nnt Pak Najib sumbat aku dalam ISA xpasal2..huhuhu… hehe.. gurau jer.. ala modul biasa jer. Mungkin pelajar2 kaunseling tahu pasal modul tu. Aktiviti yang memerlukan kecekapan mental dalam situasi yang agak kelam kabut.


Selepas satu-satu situasi itu berlaku EN salim akan menerangkan yang pentingnya otak kita bekerja disaat kita dalam situasi kelam kabut. Situasi kelam kabut yang kami hadapi pagi ini apela sangat sekadar nak mengawal letih berlari kesana kesini. Jadi barulah dapat pertimbangkan samaada otak kita dapat bekerja ataupun tidak dalam keadaan tercungap-cungap. Lagi satu yang aku Nampak EN Salim juga cuba terapkan elemen kerjasama di dalam sesuatu perancangan kerja. Bila kami diminta untuk membilang kotak parking kereta di dalam kawasan KHAR selama 3 minit kami terpaksa berbincang dengan pantas untuk lakukan semua ini. Dan hasilnya Alhamdulillah Berjaya walaupun bilangan parker yang kami kemukakan tidak tepat. Hahaha… Berjaya maksud aku disini ialah berjaya habiskn kerja mengira dalam masa 3 minit. Jadi ingatlah wahai sahabat-sahabatku sekalian kerjasama dan keikhlasan itu amat penting dalam membuat sesuatu pekerjaan. Mantap dan cekap sesuatu organisasi banyak bergantung kepada peranan yang dimainkan oleh tanzim yang ada didalamnya. Perancangan juga harus mantap dan tersusun. Kalau kita lihat kegagalan umat Islam sendiri ialah gagal untuk merancang. Jadi jangan diulangi lagi kesilapan lepas dan cubalah ubah diri menjadi manusia yang mantap dari segi semangat kerjasama, mental, fizikal, keikhlasan dan juga kesungguhan. Semoga skills yang aku dapat pada hari ini dapat dimanfaatkan dalam kehidupan aku didalam masyarakat yang besar nanti. InsyaAllah..

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.