Sabtu, 16 Mei 2009

Mencari sedikit ilham...

Aku samapi ke UPSI dengan hati yang berat. Masih rindukan suasana di Pondok Pasir Tumbuh. Sempat aku berlabuh disana selama 3 hari tetapi cukup membuatkn aku jatuh cinta dengan keadaan disana. Pondok yang cukup member erti kepada sesiapa yang dapat menjiwai suasana disana.

Tiada apa benda yang mewah yang boleh menjatuhkan cinta manusia dengan suasana pondok. Dengan pondok-pondok yang burok macam rumah setinggan, tandas yang terpaksa berkongsi dengan ramai pelajar-pelajar lain, mandi di kolah yang besar dengan suasana yang cukup padat. Akan tetapi hati tidak ambil peduli dengan suasana keadaan tersebut. Suasana berada seolah-olah di sebuah Negara yang mengamalkan pentadbiran Islam yang syumul dapat aku rasai di Pondok Pasir Tumbuh. Setiap sudut-sudut masjid dam madrasah penuh dengan para da’I datang menadah kitab untuk mengorek secebis ilmu. Suasana muslimin 99.9 peratus berserban dan muslimah yang semuanya berpurdah menjanjikan suasana yang lain dari tempat-tempat biasa.

Kini aku terpaksa datang ke UPSI lagi. Adeh!!! Boring. Xnak datang. Malas.. jerit hati aku sekuat-kuatnya. Tapi siapa yang tahu kan. Datang kerana ingin menjalani latihan menembak untuk sesi yang ke-2. Kai ini dapat aku menjejakkan kaki ke Negeri Kedah setelah setahun sudah aku tidak menjejakkan kaki kesana.Latihan aku pada kali ini akan dijalankan di Gurun Kedah. Dulu sempat aku belajar kat kedah selama setahun di Matikulasi Changlun. Kini untuk latihan menembak skali lagi aku pijakkan kaki aku di tanah bertuah Negeri Kedah. Sejak pemerintahan berpindah daripada kerajaan UMNO hadhari kepada kerajaan PAS kini kali ke-2 aku smpai ke Kedah. Cukup rindu dengan loghat kedah yang aku memang sukai bahasanya sejak berada di Matrik Kedah lagi. Dulu kawan yang satu bilik dengan aku 2 orang budak kedah iaitu Zam dan Sulhi. Semoga mereka sentiasa sihat walafiat dan tekun menuntut ilmu.

Kini aku terpaksa datang ke UPSI lagi. Latihan selama seminggu aku harakpan tiada aktiviti yang memenatkan. Stamina yang ntah ke mana dan badan yang sudah mula naik membuatkan aku lagi malas untuk menghadapi latihan ini. Janganlah ade aktiviti “compass matching” jangan la ade “jalan laju 8k”..huhuhu.. itu memenatkan sih….xbersedia aku nak menempuhinya.
Kini aku terpaksa datang ke UPSI lagi. Boring sungguh dop kat bilik sorang-sorang. Kawan-kawan yang satu peringkat ngan aku dlam Palapes sume dah bertolak balik kerana mereka menjalani latihan dalam fasa 1. Malangnya nasib aku terpaksa bersama geng2 senior menjalani latihan ini. Adus!!!! Malas betol lah. Hubungan xberapa rapat dengan geng-geng senior sebab dorang senior. System kasta dalam ketenteraan memang aku tak suka. Suka xsuka adat dalam ketenteraan memang mcm tu kan.. terpkasalah hadapi..tapi ok jer..Layan!!!!!...hehehe..

Kini aku terpaksa datang ke UPSI lagi. Lusa aku akan memulakan latihan. Mungkin akan terus bertolak ke Kedah Darul Aman. Tapi esok sempat lagi untuk aku luangkan masa untuk ke Kuala Lumpur seketika. Mencari sedikit ilham di kota raya Kuala Lumpur itu. Ilham yang cukup penting dan bermakna dalam hidupku. Tanpa ilham itu aku rasa tak bermakna. Aku harap ilham itu datang kepada ku dengan penuh senyuman dan harapan. Member sedkiit harapan dan semangat untuk menempuh kehidupan yang menuntut kesabaran dan keilmuan yang tinggi.

Kini aku terpaksa datang ke UPSI lagi. Jam dah menunjukkan kol 1 pagi dh nie. Baiklah kirenya aku mengundur diri dulu. Kepada sahabat sahabiah semua seminggu aku di Kedah mungkin aku xkan mengupdate blog aku nie. Mustahil nk update. Nk dapatkn line kat ne. so sahababt-sahabat yang mengunjungi blog aku leh la kiranya tinggalkan satu dua pesan kat ruangan chatbox yer. Sebagai penghargaan persaudaraan kita sesame Islam.. Wassalam..

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.