Rabu, 11 Ogos 2010

Ramadhan dan berbondong-bondong umat Melayu berterawaikh


Alhamdulillah sykukur kepada Allah masih memberikan AMANAH nyawa kepada kita dengan nikmat Islam dan nikmat IMAN yang cukup berharga untuk setiap jiwa yang bernama manusia. Selawat serta salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W ,kepada keluarga baginda kepada sahabat-sahabat Baginda, kepada tabi’ tabi’in, kepada ulama-ulama yang menyebarkan ilmu agama dan juga ulama-ulama haraki yang bersusah payah bergelut dengan ‘setan-setan manusia’ untuk menegakkan kembali Khalifah Islamiyyah.



Syukur juga kepada Allah akhirnya pada malam ini Allah memberikan kita kesempatan untuk bersama-sama sahabat yang lain untuk solat berjemaah dan meneruskan melakukan ibadah sunah yang sangat dituntut iaitu Solat sunat terawikh. Mungkin hampir semua umat Islam pada malam ini turun ke surau-surau ke masjid-masjid dan dimana-mana sahaja tempat yang dilakukan solat terawikh. Mungkin di tepi pantai pun ada (teringat pada ramadhan yang lepas kami melakukan solat terawikh diatas pasir di tepi pantai). Si peminat bola sanggup tinggalkan minatnya untuk malam ini untuk bertarawikh. Si pemancing menyimpan joran untuk seketika menyahur seruan Agama untuk solat terawikh. Peminat-peminat GAMES counter strike, FIFA dan sebagainya mula ‘shut down’ lap top masing-masing untuk menyahut seruan terawikh. Facebook juga barangkali sunyi seketika dari sebarang ‘postin’ lantaran pengikutnya turun ke surau untuk bertawarikh. Itulah lumrah yang terjadi pada tiap kali awal ramadhan. Andaikata ternampak orang yang tidak bersolat terawikh mesti dicela dan dikata kerana meninggalkan ibadah SUNAT itu. “Eeee.. ape la. Orang pergi solat terawikh dia masih dop lepak lagi” mungkin dialong ini tertutur oleh mulut-mulut sang pencinta solat terawikh kerana menjadi adat orang melayu begitu bersungguh untuk bersolat terawikh pada AWAL ramadhan ini. Mungkin layak dalam adat melayu mengatakan orang yang tidak bersolat terawikh pada awal ramadhan terdiri dalam golongan orang jahat. Begitulah melayu dan tarawikhnya. Sungguh sinonim pada awal ramadhan ini.



Apa pun aku mengucapkan syukur kepada Allah andaikata itu adalah adat orang melayu turun bertarawikh, maka adat itu menjadi satu ibadah. Andai kata dalam pemikiran orang melayu terawikh itu adalah ibadah maka itu adalah selayaknya yang harus ‘disetkan’ dalam pemikiran setiap orang Islam. Kesalnya disini ‘adat’ itu bermusim. Musim itu cukup singkat. Hanya diawal ramadhan. Tidak berpanjangan. Angan-angan kosong kerana semangat yang membuak untuk beramai-ramai bersolat terawikh. Barangkali seronok bila mana nampak ramai yang turun beramai-ramai untuk beribadah. Si fulan dan si fulan turun juga tanpa roh Ramadhan. Turun juga tanpa ilmu dan penghayatan ramadhan yang cukup indah ini. Kadang-kadang simulut laser yang kerap mengkritik orang yang tidak bertarawikh pun mula hilang pabila sampai di pertengahan Ramadhan.



Hendaknya kita sentiada ditambah iman di dada untuk melakukan solat terawikh secara konsisten. Tidak hanya di awal ramadhan tetapi setiap malam di bulan ramadhan Align Centerkita hiasi dengan tarawikh dan ibadat-ibadat sunat yang lain. Sekiranya malam tersebut ada kerja yang terpaksa didahulukan seperti menghadiri kuliah dan sebagainya, lakukanlah solat terawikh selepas menyelesaikan hajat kita itu.

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.