Khamis, 12 Ogos 2010

Menjadi IMAM pun softskill yang perlu dikuasai oleh setiap lelaki muslim

Hari pertama puasa Alhamdulillah target hari pertama tercapai. Bukan sahakja tercapai malah melebihi terget. Jiwa aku memang lain untuk ramadhan pada kali ini. Mungkin jiwa bersih, jiwa suci, jiwa kesedaran dan sebagainya.hehehe.. whateverlah..



Hari ini berkesempatan untuk bersolat terawikh di kampus bersama penghuni-penghuni Unit Kediaman Luar Kampus. Dipertanggungjawabkan untuk menjadi imam solat terawikh bergandingan bersama Zahar Exco latihan dan Pembanguna Sahsiah MPP. Memang agenda solat terawikh di situ masuk dalam agenda kami bersama setelah berbincang dengan pusat Islam.



Alam kampus adalal alam untuk belajar bermacam perkara. Bukan sahaja ilmu yang dikutip di dewan-dewan kuliah tetapi juga ‘softskill’ yangbertaburan di merata tempat yang tidak sanggup dikutip oleh mahasiswa-mahasiswa lain. Mungkin barangkali softskill ini nampak agak streotype bagi segolongan pelajar dan tidak perlua dikuasai dalam arus kemajuan yang ada sekarang.



Menyentuh soal IMAM. Kadnag-kadang ia menjadi satu perkara ngeri bagi sesetengah lelaki. Boleh lihat kini tidak ramai yang sanggup menjadi imam solat. Bukan tidak mampu tetapi tidak sanggup. Kemampuan itu ada sebenarnya tetapi kesanggupan itu tidak ramai yang ingin berikan. Belajar tinggi-tinggi, ada Phd itupun masih takut untuk menjadi imam. Perkara ini berlaku bukan sahaja di kampung-kampung malah di institusi pengajian tinggi. Aku berada di universiti pendidikan. Salah sebuah institusi yang diamanahkan untuk melahirkan bakal guru, bakal pendidik, bakal murabbi, bakal pengubah lanskap negara. Itupun mahasiswa masih kantoi bab nak jadi imam.



Inilah sebenarnya softskill yang perlu ada dalam diri setiap orang lelaki. Tidak boleh menjadi pengikut lagi. Sekali sekala kita kena jadi imam juga.

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.