Khamis, 26 Februari 2009

Dulu kita budak sekarang kita mula berfikir tentang perangai kebudakan kita..

Kehidupan sebagai pelajar di university semakin hari semakin penuh dengan tarbiyah dan pengalaman. Dengan kesibukan diri ini terdetik untuk menulis untuk melepaskan kekusutan yang tersarang dikepala.hehehe…sebenarnya klau kusut mcm nie baca Al-Quran lagi baik kan??tol x?? ermm..

Bila sampai ketahap sekarang ini teringat zaman sekolah dulu-dulu. Baru sekejap tadi aku bersama kawan satu sekolah yang sekarang ini merangkap Presiden Persatuan Bahasa Arab minum-minum kat Bitarasiswa sambil terkenang zaman sekolah dulu. Hehehe.. memang nakal dan penuh dengan kenakalan sebagai seorang pelajar. Masing-masing tergelak ingatkan perangai masing-masing.

“Xsangka mu loni juruh gini ju. Ingat maso dop Maahad dulu sumbak molek”

“haha…biasola tu..dulu zaman budop-budop.. loni besar doh..kena reti malu la”

Dulu selalu ponteng kelas, dulu selalu lepak ngan budak-budak ntah ape. Tp sekarang mampu berubah dan cuba menjadi insane yang diredhai oleh Allah. Subhanallah mujurlah diri aku tidak terjerumus kedalam alam remaja yang tidak mengenal Allah. Masih kenal hokum hakam Islam dan meletakkan Islam ditempat yang sepatutnya.

Dulu kalau kita nakal adakah kita akan menjadi nakal sampai ke akhir hayat hidup kita?? Tengok kepada sejarah nabi dan juga sahabat-sahabat nabi. Dulu sahabat-sahabat nabi masa zaman jahiliyah bukan main samseng lagi. Bak kata orang Kelantan “palo pengat” di Mekah dulu lawan nabi. Tapi selepas itu Allah buka pintu hatinya untuk menerima Islam menjadi tubuh-tubuh penting dalam perkembangan Islam di tanah Arab. Contohnya Saidina Umar Al-Khattab.

Kepada kawan-kawan yang masih nakal tu jangan anggap diri kita itu sebagai ketentuan Allah untuk jadi nakal tapi kita usahalah untuk ubah diri kita..

Kalau dulu kita merokok ape kata cube cari jalan untuk tinggalkan rokok.

Kalau dulu kita suka mencuri ayuh kawan-kawan tinggalkan semua itu.

Kalau dulu kita suka melepak ayuh kita serahkan masa kita untuk mengigati Allah Taala.

Kalau dulu kita kapel apa kata kalau kita kapel dengan Allah Taala yang pastinya cinta kita akan dibalas oleh Allah dengan cinta yang lebih mulia.

Kalau kita dulu adalah pengundi dan pengampu besar kepada UMNO ayuhlah kita bersama-sama membaiahkan diri bersama perjuangan PAS dalam menegakkan Islam..

Hehehe..ini sekadar selingan…

Fikir-fikirkanlah..

Cuba cari objektif yang kukuh untuk hidup kita. Jangan kita hidup mengikut arus. Jadikan diri kita sebagai alat yang mengawal arus yang boleh kita kawal mengikut kehendak Islam..

Wassalam..

Erkk… 10 minit lagi ade kuliah Bahasa Arab..Rindu Ustaz Khairulazman..

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.