Jumaat, 16 Julai 2010

5-dalam-1: Harga petrol, diesel, gula dan gas naik

Biasa kita mendengar pakej 2 dalm 1, 3 dalam 1 atau 4 dalam satu. Pergilah ke mana-mana kedai jualan pasti akan kita temui pakej-pakej seperti itu. Itu sebenarnya taktik-taktik yang digunakan oleh peniaga-peniaga untuk meraih keuntungan jualan barang-barang di kedainya. Ia adalah normal dan dapat diterima masyarakat. Pakej-pakej sebegina juga sebenarnya menguntungkan pembeli kerana mereka membeli satu barang dan mendapat barang-barang yang lain. Begitu bagus bukan sistem pakej ini?



Pagi ini aku seperti biasa akan memulakan proses pengembaraan di alam maya dengan membuka laman web Malaysiakini.com. sebuah web non-partisan yang selalu membawa berita secara moderat dan agak bagus untuk dijadikan rujukan oleh semua rakyat Malaysia. Terpampang satu tajuk berita yang menarik minat aku iaitu “5-dalam-1: Harga petrol, diesel, gula dan gas naik”. Wah nampaknya ada pakej baru yang diperkenalkan kerajaan kepada rakyat dan yang pasti akan merasai kesannya daripada pakej ini adalah rakyat marhaien. Jika pakej di kedai-kedai jualan yang menguntungkan rakyat tetapi pakej yang diperkenalkan oleh kerajaan ini sebenarnya menjerut rakyat terutamanya golongan pertengahan dan miskin.

masihkan ada harapan disebalik arang yang gelap ini?


Mesti ada suara-suara sumbang “ala.. harga naik sikit sahaja. Bukan banyak pun. Bukannya harga petrol naik 50 sen. Just 5 sen jer. Buat pe nak bising”. Suara-suara sumbang ini biasanya datang dari kelas ekonomi yanglebih baik dan juga kepada penyokong totok kerajaan yang buta untuk meneliti kesusahan orang lain.



Perkara ini tidak boleh dibiarkan. Disebalik integriti pentadbir yang semakin diragui dengan berbagai perkara yang mencengkam kini ekonomi rakyat dijerut lagi. Siapa yang terasa? Rakyat marhain. Kempem selamatkan Malaysia mesti dilancarkan besar-besaran..

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.