Rabu, 30 Jun 2010

Sistem pendidikan mesti "DIISLAMISASIKAN"

Hari ini aku dapat berkongsi sedikit pengalaman di kampus bersama pelajar-pelkajar tingkatan 6 Sekolah Menengah kebangsaan Machang. Pogram Rancangan Oientasi Sekolah ini begitu banyak mendedahkan kepada aku pengalaman-pengalaman baru lebih-lebih lagi pengalaman merasai ‘sepak terajang’ dunia pendidikan pada hari ini. Sungguh berwarna warni juga menyediakan kebebasan kepada kita untuk mencorakkan dunia pendidikan di dalam sistem pendidikan yang kita ada. Walaupun sesetengah orang mengatakan sistem kita adalah sistem yang sekular kerana memisahkan diantara akademik dan agama tetapi terdapat sedikit ruang Islam yang sebenarnya boleh diisi untuk mengisi kekosongan itu. Dengan syarat ada kemahuan dan upaya daripada guru yang mengajar(tetapu guru pun dididik dalam sistem sekular juga..huhu).



Beberapa hari yang lepas aku juga masuk ke kelas tingkatan 2 dan tingkatan 3. Perangai mereka pelbagai. Ada yang boleh dikategorikan makhluk Allah yang kekosongan jiwa dan kurang kasih sayang serta perhatian. Dalam setiap percakapan aku bersama mereka aku cukup berhati-hariti dan berhikmah. Cuba mendidik dengan kasih sayang dan memahami mereka. Sejahat-jahat mereka jahat lagi masyarakat Arab jahiliyah yang berjaya ditarbiyah oleh Nabi Kita Muhamaamd S.A.W. jadi satu peluang yang cukup besar untuk kita sebagai bakal guru untuk mentarbiyah pelajar yang tidak ‘sejahat’ mana itu. Sungguh aku katakan. Mereka kekurangan kasih sayang. Mereka mahukan kasih sayang itu. Mahukan perhatian.



Aku cuba mencungkil persepsi mereka dan pemikiran mereka terhadap guru-guru di sekolah ini. Tanpa diminta mereka meluahkan nama-nama guru yang mereka benci dan tak sukai. Aku cuba cungkil lagi mengapa mereka tidak menyukai guru-guru tersebut.



Seperti yang aku duga. Bila kata-kata guru tidak dijaga, bila pendidikan tidak berhikmah. Ia menimbulkan satu kebencian di dalam diri anak-anak murid. Mereka bukan degil sangat. Tetapi mereka tidak suka dicaci. Mereka tidak suka dihamburkan dengan kata-kata kesat.



Guru-guru..



Kembalilah kepada cara Rasulullah mendidik masyarakat arab jahiliyah sehingga mereka daripada sejahat-jahat makhluk menjadi pencinta Islam yang sejati. Lihatlah Umar Al-farouq.. kebengisannya, kejahatannya, kedegilannya dapat dilembutkan dengan curahan dan belaian suci ruh Islam. Ramai lagi sahabat-sahabat yang dulunya beramal dengan amalan jahiliyah akhirnya kembali kepada fitrah diri serta menjadi manusia yang begitu cemerlang di dalam sejarah Islam.



Guru-guru..



Mesti melakukan reformasi.



Mesti ada perubahan.



Kita rohkan sistem pendidikan kita yang sekular ini dengan roh Islam..

0 Cetusan minda:

  ©Template by Dicas Blogger.